Nowy przystanek kolejowy w Grudziądzu ułatwia podróżowanie, a remontowany most przywraca ruch pociągów
Od 1 lutego, pasażerowie korzystający z transportu kolejowego mogą wsiadać do pociągów na nowo wybudowanym przystanku Grudziądz Śródmieście. Przystanek ten znacząco usprawnił dostęp do połączeń kolejowych, w szczególności w kierunku Bydgoszczy. Ponadto, dzięki postępowaniu prac remontowych, ruch pociągów został przywrócony na moście kolejowo-drogowym przechodzącym przez Wisłę. Te ważne dla miasta inwestycje są realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., za pomocą środków budżetowych oraz w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Wartość tych inwestycji wynosi ponad 57 milionów złotych netto.
Nowo otwarty przystanek Grudziądz Śródmieście znajduje się przy linii kolejowej numer 208, prowadzącej z Działdowa do Chojnic. Znajduje się on w pobliżu wiaduktu drogowego przy ulicy Chełmińskiej, co gwarantuje łatwy dostęp do połączeń kolejowych w kierunku Laskowic Pomorskich, Bydgoszczy, a także stacji Grudziądz i Brodnicy. Przystanek jest wyposażony w wysoki peron, który umożliwia wygodne wsiadanie do pociągów. Dodatkowo, dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zostały przygotowane udogodnienia takie jak: wygodne dojście, antypoślizgowe nawierzchnie z ścieżkami naprowadzającymi oraz ławki, wiata, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy i czytelne oznakowanie. Dla bezpieczeństwa podróżnych zamontowano także jasne, energooszczędne oświetlenie. Całość prac kosztowała około 2,7 miliona złotych netto i była finansowana ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Oprócz otwarcia nowego przystanku, od 1 lutego wznowiono ruch pociągów na moście kolejowo-drogowym przez Wisłę w Grudziądzu. W związku z remontem tego obiektu, od marca 2023 roku obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Grudziądz – Dragacz. Most ten jest najdłuższym tego typu obiektem w kraju, mierzącym prawie 1100 metrów. Przeprowadzone prace polegały na zabezpieczeniu antykorozyjnym stalowych przęseł pod nawierzchnią kolejową oraz na naprawie lub wymianie uszkodzonych elementów. Wymieniono także szyny, podkłady i mostownice oraz chodniki robocze. Aktualnie trwają prace wykończeniowe, które nie wpływają na ruch pociągów. Zakończenie tych prac jest zaplanowane na koniec marca tego roku. Całość prac kosztowała ponad 47 milionów złotych netto, a środki na ich realizację pochodziły ze środków budżetowych PLK S.A. Po zakończeniu wszystkich prac, pociągi będą mogły poruszać się po moście z prędkością do 80 km/h, co stanowi znaczącą poprawę w porównaniu do prędkości przed remontem, która wynosiła 50 km/h.