Grudziądz w poszukiwaniu zrównoważonej gospodarki odpadami: wyzwania finansowe i procedury przetargowe
Zarządcy miasta Grudziądza, podobnie jak w innych samorządach, pragną osiągnąć równowagę w systemie zarządzania odpadami, tak aby nie było konieczności dofinansowywania go ze środków budżetowych. Jest to jednak zadanie pełne wyzwań. W przypadku nieosiągnięcia celu, istnieje ryzyko, że obywatele będą musieli się pogodzić z podwyżkami opłat.
Podczas procesu otwierania ofert na usługi związane z zarządzaniem odpadami komunalnymi, okazało się, że konieczne jest anulowanie przetargu. Dlaczego? Powodem była niewystarczająca ilość funduszy.
„Jedyna oferta, która została przedstawiona, przewyższała możliwości finansowe naszego miasta o znaczną kwotę – aż około 14 milionów złotych” – tłumaczy Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza. „Obecnie pracujemy nad ponownym rozpoczęciem procesu przetargowego, ale warunki zostaną zmienione”, dodaje Piernicki.
Nowe założenia przetargu obejmują skrócenie okresu świadczenia usług w porównaniu do pierwotnego planu, który zakładał wykonawstwo na lata 2025-2028. Według urzędników, będzie to sprzyjać dokładniejszemu oszacowaniu kosztów i ograniczeniu ryzyka w dłuższej perspektywie czasowej.
Jak podkreśla rzecznik prezydenta Grudziądza, miasto – na wzór większości samorządów w kraju – dokładnie analizuje i ocenia cały system zarządzania odpadami.
„Zauważamy ogólnopolski trend samorządów dążących do zbilansowania systemu gospodarki odpadami (co było pierwotnym założeniem ustawodawcy) z myślą o przekierowaniu środków, które należałoby 'dokładać’ do tego systemu, na realizację innych istotnych zadań, takich jak np. pomoc społeczna” – wyjaśnia Karol Piernicki.